DE VISIE VAN DUCO
Volle focus op renovatie bij DUCO
Het optimaal bedienen van de renovatiemarkt staat bij DUCO met rood omcirkeld in de agenda. Met een nadrukkelijke profilering als kennispartner en nieuwe innovaties kan renoverend Nederland – als het aan DUCO ligt - de komende jaren niet meer om de ventilatie-expert heen. Johan Leenders, rayon manager Installatie: “Rensa speelt als groothandel een cruciale rol in onze verduurzamingsambities.”
Eenvoudige installatie
Een ander nijpend probleem is het tekort aan handjes en vakkennis in de markt. Ook hier speelt de DucoBox Reno op in. Er ligt voor DUCO een taak om de installateur te ontzorgen, meent Leenders. “Vraagsturing wordt belangrijker en met uitbreiding ook de grotere broer: zonaal ventileren. De toekomst ligt in ventileren enkel waar en wanneer dat nodig is. Bij ons kun je sensoren en kleppen in zowel C- als D-systemen toepassen. Vaak praat je ook over projecten van minimaal honderd woningen. Hiervoor bestaat de opieerfunctie. Je regelt één basistoestel in, die vervolgens maatgevend is voor de overige boxen. Daarnaast is er ook aandacht voor connectiviteit. De monteur kan met onze nieuwe app een toestel uitlezen en controles doen. Dit is met name handig voor aannemers en woningcorporaties, die hier steeds meer naar vragen. Die connectiviteit is uiteraard ook belangrijk in het kader van de aanstormende Wet Kwaliteitsborging (WKB). Zo maken we onze producten futureproof en is het voor de installateur niet alleen gemakkelijker, maar ook sneller.”
Samenwerken
Beide familiebedrijven DUCO en Rensa kunnen terugkijken op een jarenlange samenwerking. Leenders acht de rol van de groothandel als zeer belangrijk. “Rensa verzorgt de distributie van onze toestellen. Wij als vertegenwoordigers van DUCO proberen door een goede begeleiding de producten aan de man te brengen. Samen met Rensa zorgen we er dan voor dat de producten op het juiste moment op de juiste plek geleverd worden. Ik vind dat wij samen met Rensa de verantwoordelijkheid hebben om een zo goed mogelijk aanspreekpunt te zijn voor de installateurs. Er wordt immers steeds meer van hen gevraagd. Verduurzaming is nu ook ‘top of mind’ bij particulieren. Dat betekent dat je kennisniveau echt op orde moet zijn. Door goed naar partijen als Rensa te luisteren, weten we nog beter wat er speelt in de markt. Echt een samenwerking om op te bouwen.”
Trots omarmt Leenders de nieuwste vondst van DUCO’s R&D-afdeling. De komende jaren moet de DucoBox Reno een flink aandeel hebben in een goede ventilatie van gerenoveerde woningen. Waar bij DUCO voorheen de focus enkel lag op de nieuwbouwmarkt, wordt dit nu uitgebreid naar de renovatiemarkt. Leenders onderbouwt: “Factoren als stikstof, een lage rentestand en twijfel bij potentiële huizenkopers, hebben een vertragende werking op de nieuwbouwmarkt. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op de activiteiten van DUCO. Wil je je goed voorbereiden op deze ontwikkelingen, dan zul je ook andere markten moeten aanboren met passende producten. Dat neemt niet weg dat de renovatiemarkt ook uitdagingen kent. Daar spelen we met DUCO dan ook adequaat op in.”
Kennis delen
Er staan in Nederland miljoenen woningen die wachten op hun renovatie. DUCO ziet hier een mooie uitdaging in. Volgens Leenders is het van belang om je goed te profileren in de markt. “Wij willen ons presenteren als een echt kenniscentrum voor de renovatiemarkt. Daarmee bedoel ik dan de gehele bouwkolom; van architect tot aan de installateur die het uiteindelijk gaat opleveren. Maar daartussenin kun je bijvoorbeeld ook denken aan de woningbouwcorporatie die de woning in beheer heeft. We besteden veel aandacht aan voorlichting op diverse beurzen en organiseren regelmatig seminars en webinars. Op die events zijn veel medewerkers met vakkennis aanwezig om nijpende vragen te beantwoorden of om nieuwe innovaties toe te lichten. Via diverse kanalen doen we er alles aan om geïnteresseerden goed te informeren. Ik zie het delen van kennis in de markt als essentieel omdat er een gebrek is aan mensen met vakkennis.”
Plaatsingsgemak
Op de VSK 2022 konden bezoekers al kennismaken met de DucoBox Reno. Een innovatie die inspeelt op een voornaam probleem binnen de renovatiemarkt; ruimtegebrek. Volgens Leenders beschikken veel woningen niet over de ideale condities om ventilatie te plaatsen. “We zitten in een tijd waarbij de ketel vervangen moet worden door een warmtepomp. Die ruimte voor een warmtepomp is vaak niet aanwezig. Veel woningen beschikken zelfs niet eens over een goede ventilatie. Ook is er de vraag of er voldoende luchtkanalen aanwezig zijn. Onze basisbox was in veel situaties te goed. Lees: te veel mogelijkheden. Dit heeft geresulteerd in de compactere DucoBox Reno die is voorzien van standaard vochtmeting. Het moest eenvoudiger qua montage. Daarom past onze box perfect op de oude schroefgaten van bestaande boxen. De monteur hoeft dus geen extra gaten te boren. Daarnaast is het formaat kleiner waardoor je hem makkelijker achter een plafond of knieschot kunt wegwerken.”
Volle focus op renovatie bij DUCO
DE VISIE VAN DUCO
Eenvoudige installatie
Een ander nijpend probleem is het tekort aan handjes en vakkennis in de markt. Ook hier speelt de DucoBox Reno op in. Er ligt voor DUCO een taak om de installateur te ontzorgen, meent Leenders. “Vraagsturing wordt belangrijker en met uitbreiding ook de grotere broer: zonaal ventileren. De toekomst ligt in ventileren enkel waar en wanneer dat nodig is. Bij ons kun je sensoren en kleppen in zowel C- als D-systemen toepassen. Vaak praat je ook over projecten van minimaal honderd woningen. Hiervoor bestaat de opieerfunctie. Je regelt één basistoestel in, die vervolgens maatgevend is voor de overige boxen. Daarnaast is er ook aandacht voor connectiviteit. De monteur kan met onze nieuwe app een toestel uitlezen en controles doen. Dit is met name handig voor aannemers en woningcorporaties, die hier steeds meer naar vragen. Die connectiviteit is uiteraard ook belangrijk in het kader van de aanstormende Wet Kwaliteitsborging (WKB). Zo maken we onze producten futureproof en is het voor de installateur niet alleen gemakkelijker, maar ook sneller.”
Samenwerken
Beide familiebedrijven DUCO en Rensa kunnen terugkijken op een jarenlange samenwerking. Leenders acht de rol van de groothandel als zeer belangrijk. “Rensa verzorgt de distributie van onze toestellen. Wij als vertegenwoordigers van DUCO proberen door een goede begeleiding de producten aan de man te brengen. Samen met Rensa zorgen we er dan voor dat de producten op het juiste moment op de juiste plek geleverd worden. Ik vind dat wij samen met Rensa de verantwoordelijkheid hebben om een zo goed mogelijk aanspreekpunt te zijn voor de installateurs. Er wordt immers steeds meer van hen gevraagd. Verduurzaming is nu ook ‘top of mind’ bij particulieren. Dat betekent dat je kennisniveau echt op orde moet zijn. Door goed naar partijen als Rensa te luisteren, weten we nog beter wat er speelt in de markt. Echt een samenwerking om op te bouwen.”
Trots omarmt Leenders de nieuwste vondst van DUCO’s R&D-afdeling. De komende jaren moet de DucoBox Reno een flink aandeel hebben in een goede ventilatie van gerenoveerde woningen. Waar bij DUCO voorheen de focus enkel lag op de nieuwbouwmarkt, wordt dit nu uitgebreid naar de renovatiemarkt. Leenders onderbouwt: “Factoren als stikstof, een lage rentestand en twijfel bij potentiële huizenkopers, hebben een vertragende werking op de nieuwbouwmarkt. Dat heeft vanzelfsprekend invloed op de activiteiten van DUCO. Wil je je goed voorbereiden op deze ontwikkelingen, dan zul je ook andere markten moeten aanboren met passende producten. Dat neemt niet weg dat de renovatiemarkt ook uitdagingen kent. Daar spelen we met DUCO dan ook adequaat op in.”
Kennis delen
Er staan in Nederland miljoenen woningen die wachten op hun renovatie. DUCO ziet hier een mooie uitdaging in. Volgens Leenders is het van belang om je goed te profileren in de markt. “Wij willen ons presenteren als een echt kenniscentrum voor de renovatiemarkt. Daarmee bedoel ik dan de gehele bouwkolom; van architect tot aan de installateur die het uiteindelijk gaat opleveren. Maar daartussenin kun je bijvoorbeeld ook denken aan de woningbouwcorporatie die de woning in beheer heeft. We besteden veel aandacht aan voorlichting op diverse beurzen en organiseren regelmatig seminars en webinars. Op die events zijn veel medewerkers met vakkennis aanwezig om nijpende vragen te beantwoorden of om nieuwe innovaties toe te lichten. Via diverse kanalen doen we er alles aan om geïnteresseerden goed te informeren. Ik zie het delen van kennis in de markt als essentieel omdat er een gebrek is aan mensen met vakkennis.”
Plaatsingsgemak
Op de VSK 2022 konden bezoekers al kennismaken met de DucoBox Reno. Een innovatie die inspeelt op een voornaam probleem binnen de renovatiemarkt; ruimtegebrek. Volgens Leenders beschikken veel woningen niet over de ideale condities om ventilatie te plaatsen. “We zitten in een tijd waarbij de ketel vervangen moet worden door een warmtepomp. Die ruimte voor een warmtepomp is vaak niet aanwezig. Veel woningen beschikken zelfs niet eens over een goede ventilatie. Ook is er de vraag of er voldoende luchtkanalen aanwezig zijn. Onze basisbox was in veel situaties te goed. Lees: te veel mogelijkheden. Dit heeft geresulteerd in de compactere DucoBox Reno die is voorzien van standaard vochtmeting. Het moest eenvoudiger qua montage. Daarom past onze box perfect op de oude schroefgaten van bestaande boxen. De monteur hoeft dus geen extra gaten te boren. Daarnaast is het formaat kleiner waardoor je hem makkelijker achter een plafond of knieschot kunt wegwerken.”
Het optimaal bedienen van de renovatiemarkt staat bij DUCO met rood omcirkeld in de agenda. Met een nadrukkelijke profilering als kennispartner en nieuwe innovaties kan renoverend Nederland – als het aan DUCO ligt - de komende jaren niet meer om de ventilatie-expert heen. Johan Leenders, rayon manager Installatie: “Rensa speelt als groothandel een cruciale rol in onze verduurzamingsambities.”