MVO

De meest eenvoudige duurzaamheidstip

Cruciale stap

Het verminderen van onnodige transporten is een cruciale stap richting duurzaamheid. Het begint met bewustwording en eenvoudige communicatie tussen Rensa en de installateur. Dus als uw bedrijf op speciale dagen gesloten is, zoals Goede Vrijdag, tussen kerst en nieuwjaar, of voor een bedrijfsfeest, laat het ons dan weten. Hoe kunt u dat doen? Heel eenvoudig, bij een telefonische bestelling: meld het ons. Via e-mail: noteer het. Via de webshop: selecteer de gewenste leveringsdatum wanneer uw zaak geopend is.

Een andere aanbeveling is dat als een bedrijf gesloten is, maar een storingsmonteur wel werkt, ervoor te zorgen dat het mobiele nummer van de aanwezige monteur bij de ordergegevens terechtkomt, zodat de chauffeur die persoon kan benaderen. Als wij dat vergeten te vragen, mag je ons daar graag aan herinneren.

Met jouw hulp, kunnen we onnodige ritten verminderen en de impact op het milieu beperken. Duurzaamheid, gemakkelijker kunnen we het niet maken. Alvast bedankt!

Frustratie
Dion Evers, Teamleider Transport, spreekt dagelijks collega’s die op de weg zitten. Hij begrijpt de frustratie van chauffeurs en planners: "We werken hard om zo duurzaam mogelijk te zijn, maar voor een gesloten deur staan, is nooit prettig. We willen dit probleem verminderen samen met onze klanten. Maar ook wij moeten in onze organisatie nog scherper zijn bij bijvoorbeeld het aannemen van telefonische bestellingen. Dit vereist bewustwording en inspanningen van zowel Rensa als de installateur."

Evers benadrukt dat onnodige ritten ook de dag van chauffeurs kunnen ontregelen. "Als het om grote volumes gaat die niet kunnen worden afgeleverd, staan ze de hele dag in de weg. Soms moeten we uitwijken naar een servicebalie en de vracht daar parkeren. Dit betekent echter dat een chauffeur of collega de vracht later die dag moet ophalen, wat extra kilometers en tijd kost."

Feestdagen

Waar veel andere werknemers zich verheugen op feestdagen, weet Verbeek en haar team dat zij het juist rond deze dagen extra druk krijgen. Onnodige transporten komen buiten de bouwvak vaak voor op dagen als Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag, tussen kerst en nieuwjaar of verlengde weekenden na feestdagen. Uiteraard ligt er ook een taak bij Rensa zelf. Rond feestdagen en bouwvak wordt op diverse manieren met de installateur gecommuniceerd, zoals via mail, post, websites en de servicebalies. Verbeek benadrukt: ,,Ook in onze organisatie werken mensen en worden er fouten gemaakt. Zo gingen in het verleden weleens backorders op verkeerde tijdstippen de deur. We kunnen alle hulp gebruiken, ook van onze klanten. Het draait om bewustwording, zowel bij ons als bij de installateur. Elke onnodige transportrit die we kunnen voorkomen, moeten we voorkomen."

Vergeten
Installateurs zijn soms niet bewust dat Rensa indien mogelijk de volgende dag al levert. Even vergeten dat je zaak gesloten is, heeft nogal wat gevolgen. De bestelling wordt klaargemaakt en ingepakt, door een chauffeur in de vrachtwagen geladen, de rit begint, en pas dan wordt vastgesteld dat het bedrijf gesloten is. Het resultaat? Terugzending naar de afdeling Retouren. Bas Jansen, Teamleider Retouren, deelt zijn perspectief: ,,Als dit verhaal erin slaagt om 2% minder onnodige ritten te veroorzaken, zou ik al blij zijn. Het is altijd zonde als een lading moet worden teruggestuurd.’’ Kan die vracht dan niet even worden gestald? Jansen: ,,Het is helaas niet haalbaar om al deze orders op te slaan en te wachten tot ze wel geleverd kunnen worden. Daar hebben we de ruimte niet voor en het wordt snel onoverzichtelijk. Daarom boeken we alles direct bij terugkomst weer in.’’

Verduurzamen hoeft niet ingewikkeld te zijn; soms is de oplossing verrassend eenvoudig. Een simpel telefoontje of een mailtje kan voorkomen dat vrachtwagens onnodige kilometers afleggen, waardoor de CO2-uitstoot wordt verminderd. Samen kunnen wij dit aanpakken.


Het komt weleens voor dat vrachtwagens van Rensa onnodige ritten maken, alleeno m te ontdekken dat het bezorgadres gesloten is. Jaarlijks leidt dit tot aanzienlijke milieubelasting. Simone Verbeek, Managementassistent van de afdeling Transport: ,,Dit is niet alleen jammer voor alle mensen die erbij betrokken zijn, maar ook gewoon qua CO2-uitstoot. Rensa probeert op allerlei manieren haar beste beentje voor te zetten in duurzaamheid, maar als ik dan kijk naar bijvoorbeeld afgelopen bouwvak, dan zijn er toch weer 242 onnodige transporten geweest.’’ We hebben een uitgebreide berekening laten maken door een Projectmedewerker Duurzaamheid op basis van beschikbare gegevens. Hoewel het een ruwe schatting betreft, kunnen we toch een benadering maken van het effect van onnodige stops in de maanden juli en augustus. De afdeling Transport bij Rensa geeft aan dat een gemiddelde onnodige stop ongeveer 17,7 kilometer bedraagt. In totaal komt dit neer op circa 4280 kilometer, wat vertaald kan worden naar ongeveer 2383 kilogram aan onnodige CO2- uitstoot. Dat komt overeen met 1 jaar energieverbruik van een gemiddeld huishouden of 2648 douchebeurten. Deze cijfers zijn gebaseerd op de afgelopen bouwvakperiode. Op jaarbasis gaat dit uiteraard nog veel verder. In heel 2022 stonden chauffeurs maar liefst 981 keer voor een gesloten deur.

De meest eenvoudige duurzaamheidstip

MVO

Feestdagen

Waar veel andere werknemers zich verheugen op feestdagen, weet Verbeek en haar team dat zij het juist rond deze dagen extra druk krijgen. Onnodige transporten komen buiten de bouwvak vaak voor op dagen als Goede Vrijdag, Bevrijdingsdag, tussen kerst en nieuwjaar of verlengde weekenden na feestdagen. Uiteraard ligt er ook een taak bij Rensa zelf. Rond feestdagen en bouwvak wordt op diverse manieren met de installateur gecommuniceerd, zoals via mail, post, websites en de servicebalies. Verbeek benadrukt: ,,Ook in onze organisatie werken mensen en worden er fouten gemaakt. Zo gingen in het verleden weleens backorders op verkeerde tijdstippen de deur. We kunnen alle hulp gebruiken, ook van onze klanten. Het draait om bewustwording, zowel bij ons als bij de installateur. Elke onnodige transportrit die we kunnen voorkomen, moeten we voorkomen."

Vergeten
Installateurs zijn soms niet bewust dat Rensa indien mogelijk de volgende dag al levert. Even vergeten dat je zaak gesloten is, heeft nogal wat gevolgen. De bestelling wordt klaargemaakt en ingepakt, door een chauffeur in de vrachtwagen geladen, de rit begint, en pas dan wordt vastgesteld dat het bedrijf gesloten is. Het resultaat? Terugzending naar de afdeling Retouren. Bas Jansen, Teamleider Retouren, deelt zijn perspectief: ,,Als dit verhaal erin slaagt om 2% minder onnodige ritten te veroorzaken, zou ik al blij zijn. Het is altijd zonde als een lading moet worden teruggestuurd.’’ Kan die vracht dan niet even worden gestald? Jansen: ,,Het is helaas niet haalbaar om al deze orders op te slaan en te wachten tot ze wel geleverd kunnen worden. Daar hebben we de ruimte niet voor en het wordt snel onoverzichtelijk. Daarom boeken we alles direct bij terugkomst weer in.’’

Simone Verbeek: ,,Elke onnodige transportrit die we kunnen voorkomen, moeten we voorkomen.’’

Cruciale stap

Het verminderen van onnodige transporten is een cruciale stap richting duurzaamheid. Het begint met bewustwording en eenvoudige communicatie tussen Rensa en de installateur. Dus als uw bedrijf op speciale dagen gesloten is, zoals Goede Vrijdag, tussen kerst en nieuwjaar, of voor een bedrijfsfeest, laat het ons dan weten. Hoe kunt u dat doen? Heel eenvoudig, bij een telefonische bestelling: meld het ons. Via e-mail: noteer het. Via de webshop: selecteer de gewenste leveringsdatum wanneer uw zaak geopend is.

Een andere aanbeveling is dat als een bedrijf gesloten is, maar een storingsmonteur wel werkt, ervoor te zorgen dat het mobiele nummer van de aanwezige monteur bij de ordergegevens terechtkomt, zodat de chauffeur die persoon kan benaderen. Als wij dat vergeten te vragen, mag je ons daar graag aan herinneren.

Met jouw hulp, kunnen we onnodige ritten verminderen en de impact op het milieu beperken. Duurzaamheid, gemakkelijker kunnen we het niet maken. Alvast bedankt!

Frustratie
Dion Evers, Teamleider Transport, spreekt dagelijks collega’s die op de weg zitten. Hij begrijpt de frustratie van chauffeurs en planners: "We werken hard om zo duurzaam mogelijk te zijn, maar voor een gesloten deur staan, is nooit prettig. We willen dit probleem verminderen samen met onze klanten. Maar ook wij moeten in onze organisatie nog scherper zijn bij bijvoorbeeld het aannemen van telefonische bestellingen. Dit vereist bewustwording en inspanningen van zowel Rensa als de installateur."

Evers benadrukt dat onnodige ritten ook de dag van chauffeurs kunnen ontregelen. "Als het om grote volumes gaat die niet kunnen worden afgeleverd, staan ze de hele dag in de weg. Soms moeten we uitwijken naar een servicebalie en de vracht daar parkeren. Dit betekent echter dat een chauffeur of collega de vracht later die dag moet ophalen, wat extra kilometers en tijd kost."

Het komt weleens voor dat vrachtwagens van Rensa onnodige ritten maken, alleeno m te ontdekken dat het bezorgadres gesloten is. Jaarlijks leidt dit tot aanzienlijke milieubelasting. Simone Verbeek, Managementassistent van de afdeling Transport: ,,Dit is niet alleen jammer voor alle mensen die erbij betrokken zijn, maar ook gewoon qua CO2-uitstoot. Rensa probeert op allerlei manieren haar beste beentje voor te zetten in duurzaamheid, maar als ik dan kijk naar bijvoorbeeld afgelopen bouwvak, dan zijn er toch weer 242 onnodige transporten geweest.’’ We hebben een uitgebreide berekening laten maken door een Projectmedewerker Duurzaamheid op basis van beschikbare gegevens. Hoewel het een ruwe schatting betreft, kunnen we toch een benadering maken van het effect van onnodige stops in de maanden juli en augustus. De afdeling Transport bij Rensa geeft aan dat een gemiddelde onnodige stop ongeveer 17,7 kilometer bedraagt. In totaal komt dit neer op circa 4280 kilometer, wat vertaald kan worden naar ongeveer 2383 kilogram aan onnodige CO2- uitstoot. Dat komt overeen met 1 jaar energieverbruik van een gemiddeld huishouden of 2648 douchebeurten. Deze cijfers zijn gebaseerd op de afgelopen bouwvakperiode. Op jaarbasis gaat dit uiteraard nog veel verder. In heel 2022 stonden chauffeurs maar liefst 981 keer voor een gesloten deur.

Verduurzamen hoeft niet ingewikkeld te zijn; soms is de oplossing verrassend eenvoudig. Een simpel telefoontje of een mailtje kan voorkomen dat vrachtwagens onnodige kilometers afleggen, waardoor de CO2-uitstoot wordt verminderd. Samen kunnen wij dit aanpakken.


Rondom Rensa

Lees het laatste nieuws over Rensa en onze fabrikanten in het Rondom Rensa magazine.
Volledig scherm