MVO

‘Duurzaamheid gaat om de toekomstbestendigheid van je bedrijf’

Wat moet de installateur met het thema duurzaamheid? "Het gaat om de toekomstbestendigheid van je bedrijf," zegt Jur Hofland, duurzaamheidscoördinator van Rensa Verwarming & Ventilatie, zonder omhaal. "Nu kun je je er nog mee onderscheiden. Als je niets doet, onderscheid je je straks op negatieve wijze."

Jur Hofland is 49 jaar en al 21 jaar werkzaam bij Rensa, eerst als teamleider magazijn en daarna bij logistiek beheer. Sinds geruime tijd is hij actief als duurzaamheidscoördinator. "We zijn al jaren bezig met dit thema en daarom koploper in onze branche. Natuurlijk is de achterliggende gedachte dat we het als plicht zien om onze bijdrage te leveren. Je leeft onder een steen als je niet ziet dat er iets moet gebeuren. Anderzijds moet, net als bij andere bedrijven, onze schoorsteen ook roken. Goed duurzaam beleid heeft nu, maar zeker in de toekomst, ook een commercieel belang."

Wat raad je installateurs/installatiebedrijven aan die meer willen doen met het thema duurzaamheid?

"Het laatste wat ik wil, is voorschrijven wat je moet doen. Wat ik wel wil meegeven, is dat het helemaal niet moeilijk is. Begin gewoon eenvoudig. Dit kan bijvoorbeeld door efficiënter te plannen, minder ritten te maken, te kiezen voor verpakkingsarme opties, of gebruik te maken van gereviseerde onderdelen. Breng in kaart wat je al doet, wat je kunt doen en wat je ambities zijn. Het begint bij jezelf: waar kun jij het verschil maken?"

Je kunt ook wachten tot je wordt gedwongen, bijvoorbeeld door overheidsregels.

"Wachten op de overheid is sowieso geen verstandige strategie. De politieke agenda is wispelturig. Je moet je eigen koers bepalen. Die koers zal uiteindelijk hoe dan ook groener en duurzamer worden. Ik ben ervan overtuigd dat aandacht voor duurzaamheid cruciaal is voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Prijs en kwaliteit blijven natuurlijk belangrijk, maar duurzaamheid wordt steeds meer een doorslaggevende factor voor het binnenhalen van opdrachten en aanbestedingen. Nu kun je je er nog mee onderscheiden. Als je niets doet, onderscheid je je straks op negatieve wijze."

Rensa heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld voor 2030: CO2-neutraal en energieneutraal zijn, en de impact van afval minimaliseren. Hoe ver zijn jullie daarmee?

"We hebben al veel bereikt, vooral op het gebied van transport. Onze vrachtwagens rijden bijvoorbeeld op HVO20, 20% HVO en 80% diesel, en steeds meer op HVO100 (HVO is een brandstof die geproduceerd wordt van plantaardige afvaloliën en -vetten, red). Daarnaast hebben we twee elektrische vrachtwagens en bussen. Graag willen we er meer, maar dit gaat minder snel gaat dan we zouden willen vanwege beperkte beschikbaarheid van stroom. We zijn op meerdere fronten actief, van groen gas en groene stroom tot het inzamelen en hergebruiken van pallets en het gebruik van elektrische poolauto's voor zakelijk gebruik. We zijn op de goede weg, maar er is nog veel werk te doen."

Wat maakt Rensa een aantrekkelijke keuze voor installateurs als je kijkt naar duurzaamheid?

"Wij lopen voorop in de branche als het gaat om duurzaamheid. Als enige technische groothandel in Europa hebben we de vierde Lean & Green ster behaald en zijn we niveau 3 gecertificeerd op de CO2- prestatieladder. We kunnen onze klanten rond duurzaamheid echt ondersteunen, of het nu gaat om het leveren van de juiste data of het adviseren over duurzame oplossingen. We innoveren, experimenteren en zijn flexibel. Vergeet ook niet de kracht van ons oer-Hollandse familiebedrijf: bij Rensa doen we niet aan grootspraak, we laten gewoon zien wat we doen."

Kunnen installateurs hiervan meeprofiteren?

"Door voor Rensa te kiezen, stap je aan boord van de meest duurzame technische groothandel van Europa. Dus ja, je lift mee op onze duurzame trein. Maar ik denk vooral dat het belangrijk is dat installateurs zelf bewust worden van de impact van hun werk. Elke kleine stap helpt, en waarschijnlijk doe je al het een en ander. Het is echter eenvoudig om hier verder in te groeien, zoals wij ook doen."

Kun je een voorbeeld geven?

"We zijn in ons kleingoedmagazijn onlangs overgestapt op bermgraskarton, na een succesvolle pilot. Dit kwam tot stand door samenwerking met onze verpakkingsleveranciers. Nog een voorbeeld? Onze transport- en retourafdeling vinden het zonde als vrachtwagens tijdens vakantietijd voor een gesloten deur komen te staan. Dit leidt tot onnodige CO2-uitstoot. Daarom starten we deze zomer een pilot met een aantal klanten om dit soort ritten te verminderen. Gewoon je boerenverstand gebruiken en doen."

Hoe zie jij de toekomst van onze branche met betrekking tot duurzaamheid?

"Ik ben optimistisch. Rensa is in 2009 echt serieus met dit onderwerp begonnen, en nu zien we steeds meer partijen naar ons toe komen met vragen of voor samenwerking. Dat geldt voor leveranciers, klanten en diverse instanties. Onze branche speelt een cruciale rol in de energietransitie. Als sector moeten we het goede voorbeeld geven en ik verwacht dat dit de komende jaren echt zal versnellen. Naar mijn mening heeft een bedrijf in onze branche alleen toekomst als het zijn verantwoordelijkheid neemt."

Wat zijn de laatste ontwikkelingen met betrekking tot CO2- en stikstofallocatie?

"We zijn er trots op te kunnen zeggen dat we CO2 kunnen alloceren, en we zijn een stuk verder gekomen met stikstofallocatie. Momenteel ontbreekt nog een gecertificeerde rekenmethodiek voor stikstofallocatie, maar we zijn gestart met een monitoringsprogramma in samenwerking met enkele klanten. We hebben vier of vijf vrachtwagens aangewezen om data te halen uit de boordcomputers. Dit doen we in samenwerking met onze partner Renault Trucks. BigMile, dat een module ontwikkelt om stikstofemissies te berekenen, gaat deze data verwerken. We kunnen al stikstof berekenen met een niet-officiële BigMile-module en deze wordt nu verder ontwikkeld."

Je klinkt hier erg enthousiast over.

"Dat ben ik ook. Dit is echt een belangrijke ontwikkeling. Stedelijke distributie speelt een grote rol in onze sector. Bouwplaatsen liggen daar soms stil vanwege vergunningsproblemen, vooral in de buurt van Natura 2000-gebieden (beschermde natuurgebieden, red). Als we stikstofemissies achteraf kunnen berekenen, kunnen we ze ook vooraf berekenen op basis van gemiddelden en kan de hele keten stappen zetten. Het verzamelen en gebruiken van data toont onze innovatiekracht als organisatie. Daar ben ik echt trots op."

Zekerheid 1: Eenvoudig bestelproces

Niets zo vervelend als fouten in de bestelling omdat bepaalde onderdelen niet compatibel zijn of gewoonweg vergeten worden. Een SKID bestel je als een enkel artikel. Daardoor kost het inkoopproces minder tijd. Bovendien is de kans op een fout in de bestelling minimaal, want je hoeft geen losse onderdelen te bestellen. Je hebt uiteraard een vrije keuze in het merk en type van de warmtepomp. Rensa zorgt voor de juiste selectie van het fabricaat en type appendages en overige componenten.

‘Duurzaamheid gaat om de toekomstbestendigheid van je bedrijf

MVO

Jur Hofland is 49 jaar en al 21 jaar werkzaam bij Rensa, eerst als teamleider magazijn en daarna bij logistiek beheer. Sinds geruime tijd is hij actief als duurzaamheidscoördinator. "We zijn al jaren bezig met dit thema en daarom koploper in onze branche. Natuurlijk is de achterliggende gedachte dat we het als plicht zien om onze bijdrage te leveren. Je leeft onder een steen als je niet ziet dat er iets moet gebeuren. Anderzijds moet, net als bij andere bedrijven, onze schoorsteen ook roken. Goed duurzaam beleid heeft nu, maar zeker in de toekomst, ook een commercieel belang."

Wat raad je installateurs/installatiebedrijven aan die meer willen doen met het thema duurzaamheid?

"Het laatste wat ik wil, is voorschrijven wat je moet doen. Wat ik wel wil meegeven, is dat het helemaal niet moeilijk is. Begin gewoon eenvoudig. Dit kan bijvoorbeeld door efficiënter te plannen, minder ritten te maken, te kiezen voor verpakkingsarme opties, of gebruik te maken van gereviseerde onderdelen. Breng in kaart wat je al doet, wat je kunt doen en wat je ambities zijn. Het begint bij jezelf: waar kun jij het verschil maken?"

Je kunt ook wachten tot je wordt gedwongen, bijvoorbeeld door overheidsregels.

"Wachten op de overheid is sowieso geen verstandige strategie. De politieke agenda is wispelturig. Je moet je eigen koers bepalen. Die koers zal uiteindelijk hoe dan ook groener en duurzamer worden. Ik ben ervan overtuigd dat aandacht voor duurzaamheid cruciaal is voor de toekomstbestendigheid van je bedrijf. Prijs en kwaliteit blijven natuurlijk belangrijk, maar duurzaamheid wordt steeds meer een doorslaggevende factor voor het binnenhalen van opdrachten en aanbestedingen. Nu kun je je er nog mee onderscheiden. Als je niets doet, onderscheid je je straks op negatieve wijze."

Rensa heeft zichzelf ambitieuze doelen gesteld voor 2030: CO2-neutraal en energieneutraal zijn, en de impact van afval minimaliseren. Hoe ver zijn jullie daarmee?

"We hebben al veel bereikt, vooral op het gebied van transport. Onze vrachtwagens rijden bijvoorbeeld op HVO20, 20% HVO en 80% diesel, en steeds meer op HVO100 (HVO is een brandstof die geproduceerd wordt van plantaardige afvaloliën en -vetten, red). Daarnaast hebben we twee elektrische vrachtwagens en bussen. Graag willen we er meer, maar dit gaat minder snel gaat dan we zouden willen vanwege beperkte beschikbaarheid van stroom. We zijn op meerdere fronten actief, van groen gas en groene stroom tot het inzamelen en hergebruiken van pallets en het gebruik van elektrische poolauto's voor zakelijk gebruik. We zijn op de goede weg, maar er is nog veel werk te doen."

Wat maakt Rensa een aantrekkelijke keuze voor installateurs als je kijkt naar duurzaamheid?

"Wij lopen voorop in de branche als het gaat om duurzaamheid. Als enige technische groothandel in Europa hebben we de vierde Lean & Green ster behaald en zijn we niveau 3 gecertificeerd op de CO2- prestatieladder. We kunnen onze klanten rond duurzaamheid echt ondersteunen, of het nu gaat om het leveren van de juiste data of het adviseren over duurzame oplossingen. We innoveren, experimenteren en zijn flexibel. Vergeet ook niet de kracht van ons oer-Hollandse familiebedrijf: bij Rensa doen we niet aan grootspraak, we laten gewoon zien wat we doen."

Kunnen installateurs hiervan meeprofiteren?

"Door voor Rensa te kiezen, stap je aan boord van de meest duurzame technische groothandel van Europa. Dus ja, je lift mee op onze duurzame trein. Maar ik denk vooral dat het belangrijk is dat installateurs zelf bewust worden van de impact van hun werk. Elke kleine stap helpt, en waarschijnlijk doe je al het een en ander. Het is echter eenvoudig om hier verder in te groeien, zoals wij ook doen."

Kun je een voorbeeld geven?

"We zijn in ons kleingoedmagazijn onlangs overgestapt op bermgraskarton, na een succesvolle pilot. Dit kwam tot stand door samenwerking met onze verpakkingsleveranciers. Nog een voorbeeld? Onze transport- en retourafdeling vinden het zonde als vrachtwagens tijdens vakantietijd voor een gesloten deur komen te staan. Dit leidt tot onnodige CO2-uitstoot. Daarom starten we deze zomer een pilot met een aantal klanten om dit soort ritten te verminderen. Gewoon je boerenverstand gebruiken en doen."

Hoe zie jij de toekomst van onze branche met betrekking tot duurzaamheid?

"Ik ben optimistisch. Rensa is in 2009 echt serieus met dit onderwerp begonnen, en nu zien we steeds meer partijen naar ons toe komen met vragen of voor samenwerking. Dat geldt voor leveranciers, klanten en diverse instanties. Onze branche speelt een cruciale rol in de energietransitie. Als sector moeten we het goede voorbeeld geven en ik verwacht dat dit de komende jaren echt zal versnellen. Naar mijn mening heeft een bedrijf in onze branche alleen toekomst als het zijn verantwoordelijkheid neemt."

Wat zijn de laatste ontwikkelingen met betrekking tot CO2- en stikstofallocatie?

"We zijn er trots op te kunnen zeggen dat we CO2 kunnen alloceren, en we zijn een stuk verder gekomen met stikstofallocatie. Momenteel ontbreekt nog een gecertificeerde rekenmethodiek voor stikstofallocatie, maar we zijn gestart met een monitoringsprogramma in samenwerking met enkele klanten. We hebben vier of vijf vrachtwagens aangewezen om data te halen uit de boordcomputers. Dit doen we in samenwerking met onze partner Renault Trucks. BigMile, dat een module ontwikkelt om stikstofemissies te berekenen, gaat deze data verwerken. We kunnen al stikstof berekenen met een niet-officiële BigMile-module en deze wordt nu verder ontwikkeld."

Je klinkt hier erg enthousiast over.

"Dat ben ik ook. Dit is echt een belangrijke ontwikkeling. Stedelijke distributie speelt een grote rol in onze sector. Bouwplaatsen liggen daar soms stil vanwege vergunningsproblemen, vooral in de buurt van Natura 2000-gebieden (beschermde natuurgebieden, red). Als we stikstofemissies achteraf kunnen berekenen, kunnen we ze ook vooraf berekenen op basis van gemiddelden en kan de hele keten stappen zetten. Het verzamelen en gebruiken van data toont onze innovatiekracht als organisatie. Daar ben ik echt trots op."

Wat moet de installateur met het thema duurzaamheid? "Het gaat om de toekomstbestendigheid van je bedrijf," zegt Jur Hofland, duurzaamheidscoördinator van Rensa Verwarming & Ventilatie, zonder omhaal. "Nu kun je je er nog mee onderscheiden. Als je niets doet, onderscheid je je straks op negatieve wijze."

Rondom Rensa

Lees het laatste nieuws over Rensa en onze fabrikanten in het Rondom Rensa magazine.
Volledig scherm