CALEFFI
Caleffi en Rensa zetten het systeem op één
Of het nu gaat om componenten voor verwarming of specifieke onderdelen voor hernieuwbare energiesystemen; Caleffi is een begrip. Samen met Rensa Verwarming en Ventilatie zet de Italiaanse fabrikant het systeem weer op één. Mauro Manfredi, managing director Caleffi Nederland, vertelt: “Het hydraulisch systeem is ons paradepaardje.
Trots laat Manfredi zijn nieuwste pronkstuk zien. In zijn handen houdt hij de Caleffi XF. Een vuilafscheidingsfilter voor verwarmings- en koelsystemen. Het dubbele filtereffect maakt het mogelijk om vuildeeltjes op te vangen die twee keer kleiner zijn dan wat de meeste filters of vuilafscheiders op de markt kunnen opvangen en verwijderen. Het is een van de productinnovaties die Caleffi op jaarbasis lanceert. De Caleffi Group is een van origine Italiaans familiebedrijf met 22 vestigingen wereldwijd. Vanuit deze vestigingen worden producten aan meer dan honderd landen geleverd. Dat gaat van componenten voor verwarming, watertechnologie, regelsystemen, warmtesystemen tot onderdelen voor hernieuwbare energiesystemen. Caleffi Nederland is als dochteronderneming verantwoordelijk voor de markten Benelux, Denemarken en de Baltische staten. Mauro Manfredi is sinds 2018 managing director Caleffi Nederland. Zo zag hij de hele evolutie van het bedrijf in Nederland. De Corona-uitbraak bracht in zijn ogen een omslag teweeg: “Dit was eerder een revolutie dan een evolutie. Als gevolg van COVID kregen veel warmtepompsystemen een boost. Ook de energiecrisis deed daar nog een stapje bovenop. Wij waren toen al ver met de ontwikkeling van de gevraagde componenten. Regeren is vooruitzien.”
DNA
Om de veranderende markt het hoofd te kunnen bieden, zet Caleffi volop in op productontwikkeling. Volgens Manfredi maakt dit een belangrijk deel uit van het Caleffi-DNA. Dat leverde het bedrijf onlangs nog vijf innovatie-awards op tijdens de MCE-beurs in Milaan. Het hart en de hersenen van het bedrijf vind je terug in het R&D hoofdkwartier CUBOROSSO. Manfredi hierover: “Vanuit dit kenniscentrum in Italië werken veertig ingenieurs alleen maar aan Research en Development. Dat maakt dat wij per jaar tussen de tweehonderd en driehonderd productdesigns op de markt brengen. Hierdoor kan Caleffi voor ieder verwarmings- en koelvraagstuk een passende oplossing bieden. De kracht zit hem in onze kennis van hydraulica. Voor water gebaseerde systemen zijn wij dé partij. Bij de productontwikkeling kijken we altijd goed waar een partner zoals Rensa Verwarming en Ventilatie mee bezig is. Zij zijn onze ogen en oren richting de installateur. De signalen die wij van Rensa Verwarming en Ventilatie ontvangen, gebruiken wij om onze R&D nog verder te optimaliseren. Wij worden er slimmer van, maar Rensa Verwarming en Ventilatie ook.”
Systeem steeds belangrijker
Watertechnologie, regelsystemen of warmtesystemen. Binnen de energietransitie kun je met deze begrippen niet om systeemdenken heen. Het is dan ook Manfredi’s kernboodschap. “Je kunt de mooiste warmtepomp hebben met de beste eigenschappen. Wanneer het systeem eromheen niet volstaat, heb je er niets aan. Jaren terug voelden wij ons vaak een roepende in de woestijn. Wij leverden wel slimme systemen, maar de context ontbrak. Wanneer je ketel teveel energie verbruikte, maakte dat niet uit. Nu wel. De energiecrisis en COVID hebben geleid tot een nieuw bewustzijn. De hydraulica is echt key. Zeker met de klimaatdoelstellingen en Green deal in het achterhoofd, gaan we naar nog slimmere meer data-gedreven systemen. Hiermee bedoel ik leesbare intelligente systemen maken. Via een dashboard heb je meteen inzichtelijk waar zich bottlenecks bevinden. Het lijkt science fiction, maar het kan écht.”
Producteigenaarschap
Richard Hoogervorst, categoriemanager Rensa Verwarming en Ventilatie, is verantwoordelijk voor de inkoop. Caleffi voldoet als leverancier volgens hem aan een belangrijk criterium: producteigenaarschap. “In deze markt zie je veel kopieën. Caleffi neemt de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun producten. Hiermee zijn wij altijd gegarandeerd van een kwalitatief goede oplossing. Dat zie je ook terug, want de producten van Caleffi vinden gretig aftrek. Wij vinden het als groothandel ook belangrijk om de installateur als eerste kennis te laten maken met een nieuw product. Caleffi kan dit waarborgen.”
Versterkende werking
Volgens Manfredi houdt de samenwerking tussen Rensa Verwarming en Ventilatie en Caleffi niet op bij het leveren van sec producten. Zo worden nieuwe productlanceringen goed afgestemd met beide marketing-afdelingen. Maar er is meer. Manfredi verduidelijkt: “Wij zetten zelf wat minder in op beurzen en events. Aan de andere kant zien we dat dit voor Rensa Verwarming en Ventilatie goed werkt. Zij organiseren dit uitstekend en er komen voor ons ook belangrijke partijen. Wij investeren dan in hun beursdeelname. Daarnaast zoeken we de samenwerking in het veld met de afdeling Rensa Techniek. Bij hun projecten zie je het systeemdenken terug. Daar hebben wij dan weer mooie oplossingen voor. In het kader van kennisdeling nodigen wij Rensa Verwarming en Ventilatie Techniek en installateurs ook uit in Italië voor fabrieksbezoeken. Op die manier kan Caleffi nog beter het verhaal achter de producten vertellen. De markt loopt momenteel niet over van dynamiek. Dan moeten bij beide partijen de neuzen wel dezelfde kant op staan. Na de jarenlange samenwerking met Rensa, weten wij elkaar heel goed aan te vullen en te versterken.”
Zekerheid 1: Eenvoudig bestelproces
Niets zo vervelend als fouten in de bestelling omdat bepaalde onderdelen niet compatibel zijn of gewoonweg vergeten worden. Een SKID bestel je als een enkel artikel. Daardoor kost het inkoopproces minder tijd. Bovendien is de kans op een fout in de bestelling minimaal, want je hoeft geen losse onderdelen te bestellen. Je hebt uiteraard een vrije keuze in het merk en type van de warmtepomp. Rensa zorgt voor de juiste selectie van het fabricaat en type appendages en overige componenten.
Caleffi en Rensa zetten het systeem op één
CALEFFI
Trots laat Manfredi zijn nieuwste pronkstuk zien. In zijn handen houdt hij de Caleffi XF. Een vuilafscheidingsfilter voor verwarmings- en koelsystemen. Het dubbele filtereffect maakt het mogelijk om vuildeeltjes op te vangen die twee keer kleiner zijn dan wat de meeste filters of vuilafscheiders op de markt kunnen opvangen en verwijderen. Het is een van de productinnovaties die Caleffi op jaarbasis lanceert. De Caleffi Group is een van origine Italiaans familiebedrijf met 22 vestigingen wereldwijd. Vanuit deze vestigingen worden producten aan meer dan honderd landen geleverd. Dat gaat van componenten voor verwarming, watertechnologie, regelsystemen, warmtesystemen tot onderdelen voor hernieuwbare energiesystemen. Caleffi Nederland is als dochteronderneming verantwoordelijk voor de markten Benelux, Denemarken en de Baltische staten. Mauro Manfredi is sinds 2018 managing director Caleffi Nederland. Zo zag hij de hele evolutie van het bedrijf in Nederland. De Corona-uitbraak bracht in zijn ogen een omslag teweeg: “Dit was eerder een revolutie dan een evolutie. Als gevolg van COVID kregen veel warmtepompsystemen een boost. Ook de energiecrisis deed daar nog een stapje bovenop. Wij waren toen al ver met de ontwikkeling van de gevraagde componenten. Regeren is vooruitzien.”
DNA
Om de veranderende markt het hoofd te kunnen bieden, zet Caleffi volop in op productontwikkeling. Volgens Manfredi maakt dit een belangrijk deel uit van het Caleffi-DNA. Dat leverde het bedrijf onlangs nog vijf innovatie-awards op tijdens de MCE-beurs in Milaan. Het hart en de hersenen van het bedrijf vind je terug in het R&D hoofdkwartier CUBOROSSO. Manfredi hierover: “Vanuit dit kenniscentrum in Italië werken veertig ingenieurs alleen maar aan Research en Development. Dat maakt dat wij per jaar tussen de tweehonderd en driehonderd productdesigns op de markt brengen. Hierdoor kan Caleffi voor ieder verwarmings- en koelvraagstuk een passende oplossing bieden. De kracht zit hem in onze kennis van hydraulica. Voor water gebaseerde systemen zijn wij dé partij. Bij de productontwikkeling kijken we altijd goed waar een partner zoals Rensa Verwarming en Ventilatie mee bezig is. Zij zijn onze ogen en oren richting de installateur. De signalen die wij van Rensa Verwarming en Ventilatie ontvangen, gebruiken wij om onze R&D nog verder te optimaliseren. Wij worden er slimmer van, maar Rensa Verwarming en Ventilatie ook.”
Systeem steeds belangrijker
Watertechnologie, regelsystemen of warmtesystemen. Binnen de energietransitie kun je met deze begrippen niet om systeemdenken heen. Het is dan ook Manfredi’s kernboodschap. “Je kunt de mooiste warmtepomp hebben met de beste eigenschappen. Wanneer het systeem eromheen niet volstaat, heb je er niets aan. Jaren terug voelden wij ons vaak een roepende in de woestijn. Wij leverden wel slimme systemen, maar de context ontbrak. Wanneer je ketel teveel energie verbruikte, maakte dat niet uit. Nu wel. De energiecrisis en COVID hebben geleid tot een nieuw bewustzijn. De hydraulica is echt key. Zeker met de klimaatdoelstellingen en Green deal in het achterhoofd, gaan we naar nog slimmere meer data-gedreven systemen. Hiermee bedoel ik leesbare intelligente systemen maken. Via een dashboard heb je meteen inzichtelijk waar zich bottlenecks bevinden. Het lijkt science fiction, maar het kan écht.”
Producteigenaarschap
Richard Hoogervorst, categoriemanager Rensa Verwarming en Ventilatie, is verantwoordelijk voor de inkoop. Caleffi voldoet als leverancier volgens hem aan een belangrijk criterium: producteigenaarschap. “In deze markt zie je veel kopieën. Caleffi neemt de verantwoordelijkheid voor de ontwikkeling van hun producten. Hiermee zijn wij altijd gegarandeerd van een kwalitatief goede oplossing. Dat zie je ook terug, want de producten van Caleffi vinden gretig aftrek. Wij vinden het als groothandel ook belangrijk om de installateur als eerste kennis te laten maken met een nieuw product. Caleffi kan dit waarborgen.”
Versterkende werking
Volgens Manfredi houdt de samenwerking tussen Rensa Verwarming en Ventilatie en Caleffi niet op bij het leveren van sec producten. Zo worden nieuwe productlanceringen goed afgestemd met beide marketing-afdelingen. Maar er is meer. Manfredi verduidelijkt: “Wij zetten zelf wat minder in op beurzen en events. Aan de andere kant zien we dat dit voor Rensa Verwarming en Ventilatie goed werkt. Zij organiseren dit uitstekend en er komen voor ons ook belangrijke partijen. Wij investeren dan in hun beursdeelname. Daarnaast zoeken we de samenwerking in het veld met de afdeling Rensa Techniek. Bij hun projecten zie je het systeemdenken terug. Daar hebben wij dan weer mooie oplossingen voor. In het kader van kennisdeling nodigen wij Rensa Verwarming en Ventilatie Techniek en installateurs ook uit in Italië voor fabrieksbezoeken. Op die manier kan Caleffi nog beter het verhaal achter de producten vertellen. De markt loopt momenteel niet over van dynamiek. Dan moeten bij beide partijen de neuzen wel dezelfde kant op staan. Na de jarenlange samenwerking met Rensa, weten wij elkaar heel goed aan te vullen en te versterken.”
Of het nu gaat om componenten voor verwarming of specifieke onderdelen voor hernieuwbare energiesystemen; Caleffi is een begrip. Samen met Rensa Verwarming en Ventilatie zet de Italiaanse fabrikant het systeem weer op één. Mauro Manfredi, managing director Caleffi Nederland, vertelt: “Het hydraulisch systeem is ons paradepaardje.