Sjaak Steller, Accountmanager Techniek

Leon Smeltink, Accountmanager Rensa, vestiging Doetinchem

‘Je moet als installateur goed doorvragen naar de comfortwensen van je klant’

In een afspraak met Sjaak nodigen we mensen uit om met Sjaak Steller, Accountmanager Rensa Techniek, te praten over een actueel onderwerp in Rondom Rensa. Dit keer gaat het over koelen met een warmtepomp. Op de koffie komt Leon Smeltink, Accountmanager Rensa, vestiging Doetinchem.

Dag Leon en Sjaak. Zoals jullie al hebben aangegeven, wint het koelen met een allelectric warmtepomp steeds meer terrein, mede met een water-water warmtepomp met bodembron. Deze passieve koeling kost nagenoeg niets, terwijl een actieve koeling door lucht-waterwarmtepompen wel meer stroom verbruikt.

Wat moet je als installateur meegeven aan je klant, als die hiernaar informeert?

Steller: "Licht je klant vooral goed in over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Een warmtepomp kan verkoeling bieden, maar niet meer dan een paar graden. Als een klant bij hitte meteen verkoeling wil ervaren, moet je duidelijk uitleggen dat koelen met een warmtepomp heel anders werkt. Dit gebeurt vaak met vloerkoeling en werkt veel trager, en het ontvochtigt niet. Dit in tegenstelling tot actieve (split) koelsystemen, die wel ontvochtigen en sneller kunnen reageren op de veranderende temperatuurbehoeften in een ruimte." Smeltink: "Het begint natuurlijk weer bij de schil van het huis. Door betere isolatie krijgen we de warmte in de zomer moeilijker naar buiten. Door simpele maatregelen zoals het sluiten van gordijnen en rolluiken, het aanschaffen van zonweringen, in combinatie met koeling door middel van vloerkoeling of hybride convectoren voor verwarming en koeling, zal echter menig klant tevreden zijn.’’

Hoe zit dat met wat de klant op zijn vloeren legt? Heeft de installateur daar ook een rol?

Smeltink: "Ja, vooral een adviserende rol. Kies je voor parket, laminaat en vloerbedekking, kies dan voor varianten die wel geschikt zijn voor vloerkoeling. Uiteraard is het beste om te kiezen voor vloerlagen met de minste weerstandswaarde, al blijft het een persoonlijke keuze van de klant.’’ Steller: "Zit je in een bouwproject voor één woning, dan is het belangrijk dat de installateur de klant goed informeert, inderdaad ook over de keuze van de vloeren. Bij seriematige bouw is vaak alles al bepaald door de opdrachtgever of aannemer. Daar kan de installateur vaak alleen nog adviserend zijn naar de aannemer toe. Het probleem kan dan zijn dat als bewoners verkeerde keuzes maken bij de vloerbedekking, de installateur wordt aangesproken omdat ze niet tevreden zijn over het comfort en het klimaat in de woning. Dat zijn best lastige processen."

Kortom, naast goed installeren, moet je ook communicatief je mannetje staan.

Steller: "Ik kom net van een bouwproject waar één en ander misging. Er is niet genoeg tijd genomen om de klant de juiste vragen te stellen en goed te luisteren. De opdrachtgever vond de vloerkoeling in deze fase voldoende, maar met het opgroeien van zijn kinderen voorzag hij in de toekomst wel de noodzaak van extra koeling. Toen heb ik geadviseerd om in deze bouwfase nog een splitleiding, condensafvoer en een loze elektraleiding in de wanden weg te werken, zodat later de splitsystemen gemakkelijk kunnen worden geïnstalleerd. Door goed mee te denken met de klant en de juiste handelingen te verrichten, zal de klant je later dankbaar zijn." Smeltink: "Wat Sjaak zegt klopt helemaal. Je moet als installateur goed doorvragen naar de comfortwensen van je klant, om teleurstellingen achteraf te voorkomen."

Waar moet een installateur op letten als het gaat om koelen met een warmtepomp?

Steller: "Kijk bij bestaande bouw kritisch naar de lengte van de leidingen van zo'n vloerverwarmingsgroep. In het verleden werden deze normaal gesproken verlegd over een lengte van 120 meter, terwijl dat nu doorgaans 80 tot 90 meter is. Hoe langer ze zijn, hoe minder koeling ze kunnen afgeven. Bij nieuwbouw is dat een ander verhaal, daar moet je gewoon de juiste leidingmeters selecteren. Als koelen echt belangrijk is, zul je bijvoorbeeld een wat grotere buisdiameter moeten kiezen, bijvoorbeeld 18 mm. Mensen die echt voor comfort gaan en met de bestaande vloerkoeling niet voldoende resultaat behalen, kun je adviseren om extra convectoren op te nemen om alsnog aan de gevraagde klimaatwensen te voldoen."

Smeltink: "Het is ook heel belangrijk om bij koelingleidingen dampdicht te isoleren. Daar kan het soms misgaan, zoals bij het gebruik van verkeerd isolatiemateriaal of wanneer het niet goed aansluit, waardoor er condensatie ontstaat. Grote installatiebedrijven die veel met warmtepompen werken, hebben vaak hun eigen isoleerbedrijf. Die vakmensen zijn ware kunstenaars." Steller: "Wat belangrijk is bij vloerkoeling in combinatie met lucht-waterwarmtepompen, is dat de warmtepomp actief koelt. Echter, in koelbedrijf (afgifte 20 tot 25 W/m2), kun je minder vermogen kwijt in de vloer vanwege het dauwpunt, dan in verwarmingsbedrijf (afgifte 35 tot 55 W/m2). Het is dus essentieel dat je de instructies van de leveranciers goed opvolgt om flow-problemen te voorkomen."

Buiten technisch advies, waar kan Rensa bij warmtepompkoeling de installateur nog meer bij helpen?

Smeltink: "Een installateur werkt vaak met materialen en onderdelen die hij al kent. Daar kunnen wij als onafhankelijke groothandel een mooie rol vervullen door te wijzen op mogelijkheden waarvan ze soms niet wisten dat ze bestonden. Veel installateurs zijn heel honkvast, zeker als het gaat om het merk kunststofleiding. Maar als het makkelijker kan bij een specifiek project, waarom zou je dat dan niet zeggen?" Steller: "Als je als installateur bijvoorbeeld bij een WTW-systeem een comfortkoeling wilt aansluiten, moet je kanalen isoleren. Er zijn echter al voorgeïsoleerde kanalen in de handel, dat scheelt dus enorm veel werk."

‘Communicatie met klant essentieel bij koelen met een warmtepomp’
Een afspraak met Sjaak
Een afspraak met Sjaak
‘Communicatie met klant essentieel bij koelen met een warmtepomp’

Sjaak Steller, Accountmanager Techniek

Leon Smeltink, Accountmanager Rensa, vestiging Doetinchem

‘Je moet als installateur goed doorvragen naar de comfortwensen van je klant’

In een afspraak met Sjaak nodigen we mensen uit om met Sjaak Steller, Accountmanager Rensa Techniek, te praten over een actueel onderwerp in Rondom Rensa. Dit keer gaat het over koelen met een warmtepomp. Op de koffie komt Leon Smeltink, Accountmanager Rensa, vestiging Doetinchem.

Dag Leon en Sjaak. Zoals jullie al hebben aangegeven, wint het koelen met een allelectric warmtepomp steeds meer terrein, mede met een water-water warmtepomp met bodembron. Deze passieve koeling kost nagenoeg niets, terwijl een actieve koeling door lucht-waterwarmtepompen wel meer stroom verbruikt.

Wat moet je als installateur meegeven aan je klant, als die hiernaar informeert?

Steller: "Licht je klant vooral goed in over de mogelijkheden en onmogelijkheden. Een warmtepomp kan verkoeling bieden, maar niet meer dan een paar graden. Als een klant bij hitte meteen verkoeling wil ervaren, moet je duidelijk uitleggen dat koelen met een warmtepomp heel anders werkt. Dit gebeurt vaak met vloerkoeling en werkt veel trager, en het ontvochtigt niet. Dit in tegenstelling tot actieve (split) koelsystemen, die wel ontvochtigen en sneller kunnen reageren op de veranderende temperatuurbehoeften in een ruimte." Smeltink: "Het begint natuurlijk weer bij de schil van het huis. Door betere isolatie krijgen we de warmte in de zomer moeilijker naar buiten. Door simpele maatregelen zoals het sluiten van gordijnen en rolluiken, het aanschaffen van zonweringen, in combinatie met koeling door middel van vloerkoeling of hybride convectoren voor verwarming en koeling, zal echter menig klant tevreden zijn.’’

Hoe zit dat met wat de klant op zijn vloeren legt? Heeft de installateur daar ook een rol?

Smeltink: "Ja, vooral een adviserende rol. Kies je voor parket, laminaat en vloerbedekking, kies dan voor varianten die wel geschikt zijn voor vloerkoeling. Uiteraard is het beste om te kiezen voor vloerlagen met de minste weerstandswaarde, al blijft het een persoonlijke keuze van de klant.’’ Steller: "Zit je in een bouwproject voor één woning, dan is het belangrijk dat de installateur de klant goed informeert, inderdaad ook over de keuze van de vloeren. Bij seriematige bouw is vaak alles al bepaald door de opdrachtgever of aannemer. Daar kan de installateur vaak alleen nog adviserend zijn naar de aannemer toe. Het probleem kan dan zijn dat als bewoners verkeerde keuzes maken bij de vloerbedekking, de installateur wordt aangesproken omdat ze niet tevreden zijn over het comfort en het klimaat in de woning. Dat zijn best lastige processen."

Kortom, naast goed installeren, moet je ook communicatief je mannetje staan.

Steller: "Ik kom net van een bouwproject waar één en ander misging. Er is niet genoeg tijd genomen om de klant de juiste vragen te stellen en goed te luisteren. De opdrachtgever vond de vloerkoeling in deze fase voldoende, maar met het opgroeien van zijn kinderen voorzag hij in de toekomst wel de noodzaak van extra koeling. Toen heb ik geadviseerd om in deze bouwfase nog een splitleiding, condensafvoer en een loze elektraleiding in de wanden weg te werken, zodat later de splitsystemen gemakkelijk kunnen worden geïnstalleerd. Door goed mee te denken met de klant en de juiste handelingen te verrichten, zal de klant je later dankbaar zijn." Smeltink: "Wat Sjaak zegt klopt helemaal. Je moet als installateur goed doorvragen naar de comfortwensen van je klant, om teleurstellingen achteraf te voorkomen."

Waar moet een installateur op letten als het gaat om koelen met een warmtepomp?

Steller: "Kijk bij bestaande bouw kritisch naar de lengte van de leidingen van zo'n vloerverwarmingsgroep. In het verleden werden deze normaal gesproken verlegd over een lengte van 120 meter, terwijl dat nu doorgaans 80 tot 90 meter is. Hoe langer ze zijn, hoe minder koeling ze kunnen afgeven. Bij nieuwbouw is dat een ander verhaal, daar moet je gewoon de juiste leidingmeters selecteren. Als koelen echt belangrijk is, zul je bijvoorbeeld een wat grotere buisdiameter moeten kiezen, bijvoorbeeld 18 mm. Mensen die echt voor comfort gaan en met de bestaande vloerkoeling niet voldoende resultaat behalen, kun je adviseren om extra convectoren op te nemen om alsnog aan de gevraagde klimaatwensen te voldoen."

Smeltink: "Het is ook heel belangrijk om bij koelingleidingen dampdicht te isoleren. Daar kan het soms misgaan, zoals bij het gebruik van verkeerd isolatiemateriaal of wanneer het niet goed aansluit, waardoor er condensatie ontstaat. Grote installatiebedrijven die veel met warmtepompen werken, hebben vaak hun eigen isoleerbedrijf. Die vakmensen zijn ware kunstenaars." Steller: "Wat belangrijk is bij vloerkoeling in combinatie met lucht-waterwarmtepompen, is dat de warmtepomp actief koelt. Echter, in koelbedrijf (afgifte 20 tot 25 W/m2), kun je minder vermogen kwijt in de vloer vanwege het dauwpunt, dan in verwarmingsbedrijf (afgifte 35 tot 55 W/m2). Het is dus essentieel dat je de instructies van de leveranciers goed opvolgt om flow-problemen te voorkomen."

Buiten technisch advies, waar kan Rensa bij warmtepompkoeling de installateur nog meer bij helpen?

Smeltink: "Een installateur werkt vaak met materialen en onderdelen die hij al kent. Daar kunnen wij als onafhankelijke groothandel een mooie rol vervullen door te wijzen op mogelijkheden waarvan ze soms niet wisten dat ze bestonden. Veel installateurs zijn heel honkvast, zeker als het gaat om het merk kunststofleiding. Maar als het makkelijker kan bij een specifiek project, waarom zou je dat dan niet zeggen?" Steller: "Als je als installateur bijvoorbeeld bij een WTW-systeem een comfortkoeling wilt aansluiten, moet je kanalen isoleren. Er zijn echter al voorgeïsoleerde kanalen in de handel, dat scheelt dus enorm veel werk."

Rondom Rensa

Lees het laatste nieuws over Rensa en onze fabrikanten in het Rondom Rensa magazine.
Volledig scherm