PROJECT IN BEELD

Slimme oplossing voorziet houten hotel in warmwater piek

(V.l.n.r.) Rob de Vogel (l), Sjaak Steller en Ronald Batenburg (van AOSmith) zijn trots op het behaalde resultaat in Almere

De lucht/water warmtepomp Enevator Air van AOSmith is de eerste trap van de volledig all-electric warmwatervoorziening van het hotel

Over HPG W-Installatietechniek

HPG W-Installatietechniek (onderdeel van GSA Groep) is een specialist op het gebied van W-installaties in de retail, utiliteit en horeca. Samen met haar zusterbedrijven ontzorgen zij de klant met het volledige proces: van ontwerp tot aan de oplevering.

Een grote warmwater vraag, maar ook een enorm snelle doorlooptijd. Een grote uitdaging. Toch slaagde HPG W-Installatietechniek hier samen met Rensa Techniek in om op tijd en met een slimme oplossing deze klus te klaren.

Door het verspringen van gevels en daken springt restaurant Festijn Culinair direct in het oog als je over de Trekweg in Almere rijdt. Naast een restaurant, breidt de eigenaar uit met een houten hotel. Het omvat twee zelfstandige vleugels van vier bouwlagen met in totaal 172 kamers. Het hotel is gebouwd met prefab modules van voornamelijk hout. HPG W-Installatietechniek B.V. verzorgt de volledige werktuigbouwkundige installatie van het hotel. Rob de Vogel, technisch directeur bij HPG W-installatietechniek: “De grootste uitdaging lag lag er als alle gasten gelijktijdig gaan douchen. Als het hotel vol zit, moeten er tijdens de pieken in de

Samen sparren

Toen anderhalf jaar geleden de aanvraag binnenkwam, lag er al een plan dat in grove lijnen geëngineerd was. “Wij hadden een aantal kanttekeningen bij dit plan. Samen met Rensa hebben we toen gekeken hoe we dit installatietechnisch het beste vorm konden geven. Dat is ook de reden dat we Rensa Techniek hierbij betrokken hebben. Het samen sparren en de technische ondersteuning die zij bieden, is ontzettend fijn,” vertelt de Vogel.

Grote warmwater vraag

Er lag een uitdagende vraag: een warmwatervoorziening voor 172 kamers zonder gasaansluiting. Dan kom je niet bij de standaardoplossingen terecht. Sjaak Steller, Accountmanager bij Rensa Techniek, legt uit: "Na grondig onderzoek bleek de warmtepompoplossing van A.O. Smith het meest geschikt. Maar het bepalen van de locatie voor de warmteopwekking was ook geen eenvoudige klus. Het was niet mogelijk om dit te doen in de twee gebouwen van het hotel. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de warmteopwekking te plaatsen in het naastgelegen restaurant. Dit vereiste het overbruggen van een aanzienlijke afstand, wat we hebben opgelost met behulp van Microflex grondleidingen van Watts. Het resultaat was een omvangrijke installatie. Buiten staat een grote lucht/water warmtepomp: de Enevator Air Standard van A.O. Smith met een vermogen van 93kW. Binnen staan nog eens drie vaten met totaal 9000 liter aan voorraad. Deze vaten worden door tussenkomst van de Enevator Aqua booster, een buffervat van 1500 liter en warmtewisselaars opgewarmd tot 70°C.” Daarnaast droeg Rensa een oplossing aan voor het klimaat. Budgettair paste dit niet in het uiteindelijke plan, maar Rensa leverde wel alle benodigdheden voor het kanaalwerk.

Strakke doorlooptijden

Prefab bouwmethoden staan bekend om hun buitengewone snelheid. De houten compartimenten werden per hotelkamer geleverd, wat resulteerde in een ongekend korte bouwtijd van slechts 8 maanden voor dit project. Zo’n strakke doorlooptijd vraagt ook van de installateurs een heel andere aanpak. De Vogel: “Er liepen gemiddeld acht monteurs per dag rond om het allemaal te laten slagen. De prefab delen werden met een grote kraan op elkaar gezet en wij liepen daar achteraan.” Ondanks de goede werkvoorbereiding en tekenwerk in IFC modellen, stond De Vogel toch nog voor verrassingen: “De vuilwateraansluitingen van de door derden geleverde prefab badkamers bleken anders te zijn dan op de tekening aangegeven. Met kunst- en vliegwerk hebben wij last minute zelf de aansluitingen aangepast om zo het proces en de strakke planning niet te verstoren. Prefab werkt fantastisch mooi, maar het moet wel goed op elkaar afgestemd zijn. Als één partij iets afwijkt, moet de ander improviseren. Dat blijkt.”

Creatief zijn

De uitdagingen met levertijden zijn inmiddels breed bekend. En dat was ook hier het geval. De Vogel: “Sjaak en ik kunnen daar nog wel mee leven, maar opdrachtgevers niet. Als je in zo’n snel tempo bouwt, dan loop je nog wel eens tegen problemen aan.” “We stonden in nauw contact met de leverancier. Het hotel was vanaf augustus volgeboekt, dus de urgentie was duidelijk. Maar met wat creativiteit is het uiteindelijk goed gekomen. Communicatie en begrip naar elkaar toe is dan heel belangrijk,” vult Steller aan.

Oplossingsgericht

Strakke deadlines zijn voor HPG W-installatietechniek niet onbekend. De Vogel: “Onze kracht is om altijd oplossingsgericht te denken. Soms wordt het niet helemaal hoe je het in eerste instantie voor ogen had, maar soms moet je keuzes maken om het toch voorelkaar te krijgen. Met een stukje bereidwilligheid en inlevingsvermogen van alle kanten, kom je altijd wel tot een creatieve oplossing samen.” “Dat wil niet zeggen dat we alles tot in de puntjes hebben kunnen oplossen hier, want dat is helaas niet zo. Maar het is wel een heel gaaf project in zo’n korte bouwtijd. Je moet er als installateur dan bovenop zitten en dat heeft HPG heel goed gedaan. Want ook op de bouwplaats zelf kun je nog het verschil maken,” sluit Steller af.

De hydrofoor van Wilo zorgt dat de waterleidingdruk door het gehele complex goed is

De enevator Aqua Booster WWHB 75 is de tweede trap en verwarmt het water door naar 70°C

Zekerheid 1: Eenvoudig bestelproces

Niets zo vervelend als fouten in de bestelling omdat bepaalde onderdelen niet compatibel zijn of gewoonweg vergeten worden. Een SKID bestel je als een enkel artikel. Daardoor kost het inkoopproces minder tijd. Bovendien is de kans op een fout in de bestelling minimaal, want je hoeft geen losse onderdelen te bestellen. Je hebt uiteraard een vrije keuze in het merk en type van de warmtepomp. Rensa zorgt voor de juiste selectie van het fabricaat en type appendages en overige componenten.

Slimme oplossing voorziet houten hotel in warmwater piek

PROJECT IN BEELD

De enevator Aqua Booster WWHB 75 is de tweede trap en verwarmt het water door naar 70°C

De hydrofoor van Wilo zorgt dat de waterleidingdruk door het gehele complex goed is

De lucht/water warmtepomp Enevator Air van AOSmith is de eerste trap van de volledig all-electric warmwatervoorziening van het hotel

(V.l.n.r.) Rob de Vogel (l), Sjaak Steller en Ronald Batenburg (van AOSmith) zijn trots op het behaalde resultaat in Almere

Door het verspringen van gevels en daken springt restaurant Festijn Culinair direct in het oog als je over de Trekweg in Almere rijdt. Naast een restaurant, breidt de eigenaar uit met een houten hotel. Het omvat twee zelfstandige vleugels van vier bouwlagen met in totaal 172 kamers. Het hotel is gebouwd met prefab modules van voornamelijk hout. HPG W-Installatietechniek B.V. verzorgt de volledige werktuigbouwkundige installatie van het hotel. Rob de Vogel, technisch directeur bij HPG W-installatietechniek: “De grootste uitdaging lag lag er als alle gasten gelijktijdig gaan douchen. Als het hotel vol zit, moeten er tijdens de pieken in de

Samen sparren

Toen anderhalf jaar geleden de aanvraag binnenkwam, lag er al een plan dat in grove lijnen geëngineerd was. “Wij hadden een aantal kanttekeningen bij dit plan. Samen met Rensa hebben we toen gekeken hoe we dit installatietechnisch het beste vorm konden geven. Dat is ook de reden dat we Rensa Techniek hierbij betrokken hebben. Het samen sparren en de technische ondersteuning die zij bieden, is ontzettend fijn,” vertelt de Vogel.

Grote warmwater vraag

Er lag een uitdagende vraag: een warmwatervoorziening voor 172 kamers zonder gasaansluiting. Dan kom je niet bij de standaardoplossingen terecht. Sjaak Steller, Accountmanager bij Rensa Techniek, legt uit: "Na grondig onderzoek bleek de warmtepompoplossing van A.O. Smith het meest geschikt. Maar het bepalen van de locatie voor de warmteopwekking was ook geen eenvoudige klus. Het was niet mogelijk om dit te doen in de twee gebouwen van het hotel. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de warmteopwekking te plaatsen in het naastgelegen restaurant. Dit vereiste het overbruggen van een aanzienlijke afstand, wat we hebben opgelost met behulp van Microflex grondleidingen van Watts. Het resultaat was een omvangrijke installatie. Buiten staat een grote lucht/water warmtepomp: de Enevator Air Standard van A.O. Smith met een vermogen van 93kW. Binnen staan nog eens drie vaten met totaal 9000 liter aan voorraad. Deze vaten worden door tussenkomst van de Enevator Aqua booster, een buffervat van 1500 liter en warmtewisselaars opgewarmd tot 70°C.” Daarnaast droeg Rensa een oplossing aan voor het klimaat. Budgettair paste dit niet in het uiteindelijke plan, maar Rensa leverde wel alle benodigdheden voor het kanaalwerk.

Strakke doorlooptijden

Prefab bouwmethoden staan bekend om hun buitengewone snelheid. De houten compartimenten werden per hotelkamer geleverd, wat resulteerde in een ongekend korte bouwtijd van slechts 8 maanden voor dit project. Zo’n strakke doorlooptijd vraagt ook van de installateurs een heel andere aanpak. De Vogel: “Er liepen gemiddeld acht monteurs per dag rond om het allemaal te laten slagen. De prefab delen werden met een grote kraan op elkaar gezet en wij liepen daar achteraan.” Ondanks de goede werkvoorbereiding en tekenwerk in IFC modellen, stond De Vogel toch nog voor verrassingen: “De vuilwateraansluitingen van de door derden geleverde prefab badkamers bleken anders te zijn dan op de tekening aangegeven. Met kunst- en vliegwerk hebben wij last minute zelf de aansluitingen aangepast om zo het proces en de strakke planning niet te verstoren. Prefab werkt fantastisch mooi, maar het moet wel goed op elkaar afgestemd zijn. Als één partij iets afwijkt, moet de ander improviseren. Dat blijkt.”

Creatief zijn

De uitdagingen met levertijden zijn inmiddels breed bekend. En dat was ook hier het geval. De Vogel: “Sjaak en ik kunnen daar nog wel mee leven, maar opdrachtgevers niet. Als je in zo’n snel tempo bouwt, dan loop je nog wel eens tegen problemen aan.” “We stonden in nauw contact met de leverancier. Het hotel was vanaf augustus volgeboekt, dus de urgentie was duidelijk. Maar met wat creativiteit is het uiteindelijk goed gekomen. Communicatie en begrip naar elkaar toe is dan heel belangrijk,” vult Steller aan.

Oplossingsgericht

Strakke deadlines zijn voor HPG W-installatietechniek niet onbekend. De Vogel: “Onze kracht is om altijd oplossingsgericht te denken. Soms wordt het niet helemaal hoe je het in eerste instantie voor ogen had, maar soms moet je keuzes maken om het toch voorelkaar te krijgen. Met een stukje bereidwilligheid en inlevingsvermogen van alle kanten, kom je altijd wel tot een creatieve oplossing samen.” “Dat wil niet zeggen dat we alles tot in de puntjes hebben kunnen oplossen hier, want dat is helaas niet zo. Maar het is wel een heel gaaf project in zo’n korte bouwtijd. Je moet er als installateur dan bovenop zitten en dat heeft HPG heel goed gedaan. Want ook op de bouwplaats zelf kun je nog het verschil maken,” sluit Steller af.

Een grote warmwater vraag, maar ook een enorm snelle doorlooptijd. Een grote uitdaging. Toch slaagde HPG W-Installatietechniek hier samen met Rensa Techniek in om op tijd en met een slimme oplossing deze klus te klaren.

Over HPG W-Installatietechniek

HPG W-Installatietechniek (onderdeel van GSA Groep) is een specialist op het gebied van W-installaties in de retail, utiliteit en horeca. Samen met haar zusterbedrijven ontzorgen zij de klant met het volledige proces: van ontwerp tot aan de oplevering.

Rondom Rensa

Lees het laatste nieuws over Rensa en onze fabrikanten in het Rondom Rensa magazine.
Volledig scherm