DE VISIE VAN HENRAD

Hybride warmtepomp? Vergeet het afgifte- systeem niet

Het afgiftesysteem wordt nog weleens het ondergeschoven kindje genoemd. Maar vanaf 2026, wanneer de hybride warmtepomp verplicht wordt, moeten we hier meer aandacht aan besteden. Maar dit gaat eenvoudiger dan we denken, want ook de ontwikkeling van de radiator heeft niet stil gestaan. Tegenwoordig zijn er radiatoren die geschikt zijn voor lage temperaturen, wat aanzienlijke voordelen op kan leveren. Voor installateur én eindgebruiker.

Erwin Zomers, Commercieel Directeur bij Henrad

De energietransitie is in volle gang. Vanaf 2026 worden hybride warmtepompen de standaard voor het verwarmen van woningen. Deze nieuwe maatregel van het kabinet moet de verduurzaming van woningen versnellen. Concreet betekent dit dat bij vervanging van een cvinstallatie, er minimaal een hybride warmtepomp moet worden teruggeplaatst. Maar volgens Erwin Zomers, Commercieel Directeur bij Henrad, ben je er dan nog niet: “Wanneer je een hybride warmtepomp gaat toepassen, moet je altijd kijken of het afgiftesysteem nog voldoet. Dit wordt vaak vergeten. Vaak ontkom je er niet aan ook de radiatoren aan te passen, zodat het afgiftesysteem efficiënt en comfortabel kan functioneren. Het warmte opwekkingssysteem moet namelijk in balans zijn met het afgiftesysteem.” Belangenorganisaties gaan zich ook meer richten op een goede voorlichting naar zowel consument als installateur, zodat het rendement van de installatie gewaarborgd wordt.

Het wordt dus steeds belangrijker om het afgiftesysteem onder de loep te nemen. Zomers verwacht dat deze markt zich dan ook in rap tempo zal gaan ontwikkelen. Bij Henrad zijn ze hier al jaren volop mee bezig en hebben ze diverse radiatoren, die nu al geschikt zijn voor lage temperaturen.

ECO-radiator

De grootste uitdaging bij een hybride warmtepomp en het afgiftesysteem is de lagere aanvoertemperatuur. Hiervoor lanceerde Henrad tien jaar geleden al de ECO-radiator. Deze voert het beschikbare water eerst door de voorplaat, waardoor deze alsnog de volledige aanvoertemperatuur krijgt. Zomers: “Hierdoor ervaar je meer straling, zelfs tot vijftig procent meer dan bij een standaard radiator. Dit geeft een veel hoger comfortgevoel voor de eindgebruiker. En dat is uiteindelijk ook waar je het voor doet: we passen de woningen aan voor de mensen die er wonen. Een ander voordeel van de ECO-radiator is dat het de eindgebruiker ook scheelt in de portemonnee.”

VENTO ultra-lagetemperatuurradiator

Voor de hele lage watertemperaturen bracht Henrad onlangs de VENTO radiatoren op de markt. Deze werkt op aanvoertemperaturen vanaf 35 graden. Door de ingebouwde ventilatoren ervaar je meer convectiewarmte. Een groot voordeel van de VENTO is dat hij ook een verkoelend effect kan geven in combinatie met een warmtepomp. En dat is heel welkom gezien de stijgende temperaturen in de zomer. En dit slimme afgiftesysteem is heel gebruiksvriendelijk, vertelt Zomers: “Er is alleen een stopcontact nodig voor de ventilatoren en verder is de montage hetzelfde als bij een normale radiator. De VENTO is gemakkelijk te bedienen via een kamerthermostaat en werkt vervolgens volledig automatisch.''

Het begint bij bewustwording

Het afgiftesysteem wordt nog steeds vaak vergeten. Er wordt snel overheen gestapt, vertelt Zomers: “Men denkt vaak als je de schil aanpast en een hybride warmtepomp installeert, dan ben je er. Maar dat is zeker niet het geval. Het zou goed zijn als er meer bewustwording komt bij eindgebruikers, maar ook bij opdrachtgevers. Bijvoorbeeld door dit al mee te nemen in de begroting.” Om de bewustwording te vergroten, zijn er vanuit De Nederlandse Verduurzaming Industrie diverse richtlijnen in de maak. Dit gaat helpen om het in één keer goed aan te pakken.

Elektrisch blijft

Naast lage temperatuur radiatoren, zet Henrad ook in op de ontwikkeling van elektrische radiatoren. Dit product is ideaal geschikt al bijverwarming of kortstondig te verwarmen ruimtes. Een groot voordeel van elektrische radiatoren is dat ze afzonderlijk van elkaar te regelen zijn. Je ziet het veel in badkamers, maar ook in andere ruimtes in de woning zie je steeds meer elektrische radiatoren.”

Zo gemakkelijk mogelijk maken

Voor de installateurs ligt het werk voor het oprapen. Het tekort aan handjes is nog steeds groot. Henrad probeert het voor de installateur daarom zo gemakkelijk mogelijk te maken. “Ons doel is om de installateur met zo min mogelijk uren een radiator in te laten regelen. Zo zijn al onze ventielradiatoren voorzien van vooringestelde ventielen. In principe hoeven ze dus niets te doen, behalve even controleren. Maar ze kunnen ook gebruik maken van onze dynamische ventielen. Deze kan je eenvoudig instellen en het debiet blijft altijd optimaal.”

Winst behalen

“Door ook het afgiftesysteem aan te passen, kun je dus veel winst behalen. Zowel qua comfort als in de portemonnee. Dus heb hier aandacht voor en zorg dat het meegenomen wordt in het hele plaatje. Een installatie maak je tenslotte voor de eindgebruiker, dus dat het comfortabel moet zijn is het allerbelangrijkste,” sluit Zomers af.

Volle focus op renovatie bij DUCO

DE VISIE VAN HENRAD

De energietransitie is in volle gang. Vanaf 2026 worden hybride warmtepompen de standaard voor het verwarmen van woningen. Deze nieuwe maatregel van het kabinet moet de verduurzaming van woningen versnellen. Concreet betekent dit dat bij vervanging van een cvinstallatie, er minimaal een hybride warmtepomp moet worden teruggeplaatst. Maar volgens Erwin Zomers, Commercieel Directeur bij Henrad, ben je er dan nog niet: “Wanneer je een hybride warmtepomp gaat toepassen, moet je altijd kijken of het afgiftesysteem nog voldoet. Dit wordt vaak vergeten. Vaak ontkom je er niet aan ook de radiatoren aan te passen, zodat het afgiftesysteem efficiënt en comfortabel kan functioneren. Het warmte opwekkingssysteem moet namelijk in balans zijn met het afgiftesysteem.” Belangenorganisaties gaan zich ook meer richten op een goede voorlichting naar zowel consument als installateur, zodat het rendement van de installatie gewaarborgd wordt.

Het wordt dus steeds belangrijker om het afgiftesysteem onder de loep te nemen. Zomers verwacht dat deze markt zich dan ook in rap tempo zal gaan ontwikkelen. Bij Henrad zijn ze hier al jaren volop mee bezig en hebben ze diverse radiatoren, die nu al geschikt zijn voor lage temperaturen.

ECO-radiator

De grootste uitdaging bij een hybride warmtepomp en het afgiftesysteem is de lagere aanvoertemperatuur. Hiervoor lanceerde Henrad tien jaar geleden al de ECO-radiator. Deze voert het beschikbare water eerst door de voorplaat, waardoor deze alsnog de volledige aanvoertemperatuur krijgt. Zomers: “Hierdoor ervaar je meer straling, zelfs tot vijftig procent meer dan bij een standaard radiator. Dit geeft een veel hoger comfortgevoel voor de eindgebruiker. En dat is uiteindelijk ook waar je het voor doet: we passen de woningen aan voor de mensen die er wonen. Een ander voordeel van de ECO-radiator is dat het de eindgebruiker ook scheelt in de portemonnee.”

VENTO ultra-lagetemperatuurradiator

Voor de hele lage watertemperaturen bracht Henrad onlangs de VENTO radiatoren op de markt. Deze werkt op aanvoertemperaturen vanaf 35 graden. Door de ingebouwde ventilatoren ervaar je meer convectiewarmte. Een groot voordeel van de VENTO is dat hij ook een verkoelend effect kan geven in combinatie met een warmtepomp. En dat is heel welkom gezien de stijgende temperaturen in de zomer. En dit slimme afgiftesysteem is heel gebruiksvriendelijk, vertelt Zomers: “Er is alleen een stopcontact nodig voor de ventilatoren en verder is de montage hetzelfde als bij een normale radiator. De VENTO is gemakkelijk te bedienen via een kamerthermostaat en werkt vervolgens volledig automatisch.''

Het begint bij bewustwording

Het afgiftesysteem wordt nog steeds vaak vergeten. Er wordt snel overheen gestapt, vertelt Zomers: “Men denkt vaak als je de schil aanpast en een hybride warmtepomp installeert, dan ben je er. Maar dat is zeker niet het geval. Het zou goed zijn als er meer bewustwording komt bij eindgebruikers, maar ook bij opdrachtgevers. Bijvoorbeeld door dit al mee te nemen in de begroting.” Om de bewustwording te vergroten, zijn er vanuit De Nederlandse Verduurzaming Industrie diverse richtlijnen in de maak. Dit gaat helpen om het in één keer goed aan te pakken.

Elektrisch blijft

Naast lage temperatuur radiatoren, zet Henrad ook in op de ontwikkeling van elektrische radiatoren. Dit product is ideaal geschikt al bijverwarming of kortstondig te verwarmen ruimtes. Een groot voordeel van elektrische radiatoren is dat ze afzonderlijk van elkaar te regelen zijn. Je ziet het veel in badkamers, maar ook in andere ruimtes in de woning zie je steeds meer elektrische radiatoren.”

Zo gemakkelijk mogelijk maken

Voor de installateurs ligt het werk voor het oprapen. Het tekort aan handjes is nog steeds groot. Henrad probeert het voor de installateur daarom zo gemakkelijk mogelijk te maken. “Ons doel is om de installateur met zo min mogelijk uren een radiator in te laten regelen. Zo zijn al onze ventielradiatoren voorzien van vooringestelde ventielen. In principe hoeven ze dus niets te doen, behalve even controleren. Maar ze kunnen ook gebruik maken van onze dynamische ventielen. Deze kan je eenvoudig instellen en het debiet blijft altijd optimaal.”

Winst behalen

“Door ook het afgiftesysteem aan te passen, kun je dus veel winst behalen. Zowel qua comfort als in de portemonnee. Dus heb hier aandacht voor en zorg dat het meegenomen wordt in het hele plaatje. Een installatie maak je tenslotte voor de eindgebruiker, dus dat het comfortabel moet zijn is het allerbelangrijkste,” sluit Zomers af.

Het afgiftesysteem wordt nog weleens het ondergeschoven kindje genoemd. Maar vanaf 2026, wanneer de hybride warmtepomp verplicht wordt, moeten we hier meer aandacht aan besteden. Maar dit gaat eenvoudiger dan we denken, want ook de ontwikkeling van de radiator heeft niet stil gestaan. Tegenwoordig zijn er radiatoren die geschikt zijn voor lage temperaturen, wat aanzienlijke voordelen op kan leveren. Voor installateur én eindgebruiker.

Rondom Rensa

Lees het laatste nieuws over Rensa en onze fabrikanten in het Rondom Rensa magazine.
Volledig scherm